Czym jest transformacja cyfrowa i digitalizacja?
Firmy, jak żywe istoty, zamarły wraz z nadejściem pandemii koronawirusa. Ale czas mijał, a niebezpieczeństwo nie mijało i instynkt kazał im biec tak szybko, jak tylko mogą, by przeżyć.
Czym jest transformacja cyfrowa i digitalizacja?
Definicja transformacji cyfrowej najczęściej wygląda następująco — jest to transformacja przedsiębiorstwa poprzez redefinicję jego strategii biznesowej, modeli, operacji, celów, podejść marketingowych i produktów poprzez przyjęcie technologii cyfrowej. Jest ona wykorzystywana do przyspieszenia sprzedaży i rozwoju biznesu.
Transformacja cyfrowa nazywana jest również „paperless office”, czyli osiągnięciem cyfrowej dojrzałości przedsiębiorstwa. To także przekształcenie firmy w nowoczesne, wydajne przedsiębiorstwo, które nie jest uzależnione od liczby fizycznych „maszyn”.
Większość ekspertów zgadza się co do następujących kwestii. Transformacja cyfrowa to proces wprowadzania i wykorzystywania technologii cyfrowych w celu stworzenia nowych lub zmiany istniejących procesów biznesowych firmy, jej kultury, doświadczeń klientów zgodnie z wymaganiami biznesowymi i rynkowymi. Nie ogranicza się do jednej jednostki biznesowej i pozwala kierownictwu firmy przyjrzeć się właściwym działaniom i podejmowanym decyzjom. Na tej stronie proces transformacji cyfrowej został szerzej wyjaśniony.
Przykłady digitalizacji
Przykładem dalekowzroczności i przeprowadzenia cyfrowej transformacji biznesu jest szwedzka firma meblarska IKEA. Umiejętnie optymalizuje koszty i „pielęgnuje” nowe doświadczenie u swoich klientów. Jeszcze w 2017 roku firma kupiła TaskRabbit ─ stronę internetową, która pomaga znaleźć i zatrudnić osoby do dostarczania i montowania mebli ze sklepów IKEA. Dzięki temu klienci, którzy byli zainteresowani takimi usługami, chętniej składali zamówienia w samej firmie. Aby ułatwić klientom wybór mebli, mogą oni „zaaranżować” je w swoim mieszkaniu za pomocą rzeczywistości rozszerzonej w aplikacji IKEA Place.
Cyfryzacja biznesu nie ominęła również branży kosmetycznej. L’Oréal jest świetnym przykładem. L’Oréal stworzył aplikację Makeup Genius, która pomaga 20 milionom swoich klientów znaleźć odpowiednie dla nich produkty. Aplikacja odczytuje i ocenia parametry twarzy użytkownika za pomocą kamery smartfona, a następnie pokazuje, jak prawidłowo wykonać makijaż. Użytkownik może za pomocą jednego kliknięcia zamówić wszystkie produkty, które są potrzebne do stworzenia wymarzonego wyglądu.