Szkolenia biznesowe dla firm – tych błędów warto unikać
Gdy zamawia się szkolenia biznesowe dla firm, zwykle nie ma się wątpliwości, co do tego, że będą one udane. Oczyma wyobraźni już widzi się pozytywne zmiany w organizacji i entuzjazm zatrudnionych, którzy zyskają możliwość nauczenia się czegoś nowego. Jeśli jednak dążymy do takich celów, musimy wystrzegać się pewnych błędów.
Brak jasnych celów szkolenia lub jego zbyt ogólny charakter
Jednym z najpoważniejszych błędów popełnianych przez pracodawcę jest zlecenie konkretnego szkolenia biznesowego dla firm jedynie dlatego, że jest ono opisywane jako popularne. Rzeczywiście, analizując rynek można odnieść wrażenie, że istnieje moda na pewne zagadnienia szkoleniowe. W jednym sezonie wszyscy doskonalą techniki sprzedaży, w innym zaś uwaga koncentruje się na poprawie komunikacji między menadżerami średniego szczebla i ich zespołami. Niestety, to co jest modne, nie musi być wcale potrzebne pracownikom.
Trudno zresztą mówić o rzeczywistej atrakcyjności szkolenia także wtedy, gdy sprawia ono wrażenie mało konkretnego. Ogólne zagadnienia są zwykle interesujące i trudno nie odnieść wrażenia, że osoby uczestniczące w nim dobrze się bawią. Szanse na to, że po jego zakończeniu firma rzeczywiście będzie mogła pochwalić się większymi niż dotychczas zyskami, nie są jednak przesadnie duże.
Brak doskonalenia umiejętności praktycznych
Może się wydawać, że szkolenia biznesowe dla firm, w czasie których doskonali się przede wszystkim umiejętności praktyczne ich uczestników, są czymś oczywistym. Tymczasem okazuje się, że nie jest to wcale norma. Wcale nie brakuje programów bazujących na teorii, zwykle reklamowanych jako te, które zapewniają dostęp do profesjonalnej wiedzy w przystępnej formie.
Pewne umiejętności można wykorzystywać dopiero wtedy, gdy przyswoi się teorię. Choć jednak jest to prawda, nadal nie ma mowy o wykorzystywaniu ich tak długo, jak długo za wiedzą teoretyczną nie będą podążać umiejętności praktyczne przećwiczone podczas szkolenia. Jeśli będzie ich brakować, trudno będzie mówić o satysfakcji ze szkolenia nawet, jeśli będzie ono bogate w treść.